Komponens teszt laboratórium
Komponens teszt laboratórium
Egy turbófeltöltő vizsgálatára különböző lehetőségek állnak rendelkezésre, melyek közül érdemes az aktuális vizsgálati cél szempontjából a leghatékonyabb megoldást kiválasztani. Jelen esetben egy hidegüzemű vizsgálópadra esett a választás, melyen jobban szabályozhatóak a bemeneti paraméterek, reprodukálhatóbbak, mint egy motor fékpadi vizsgálat esetében.
Ennek következtében a cél egy hidegüzemű vizsgáló berendezés kifejlesztése, amely alkalmas a turbófeltöltő legtöbb igénybevételének modellezésére költséghatékony és reprodukálható tesztek mellet.
Fontos jellemzője a próbapad szerkezetének, hogy míg a forró gáz üzemű tesztpad rendelkezik égőfejjel, amely a kipufogógáz hőenergiáját segíti modellezni, addig a hidegüzemű berendezésnél a turbófeltöltő megforgatására villanymotor és radiál kompresszor (ROTREX) biztosítja a szükséges levegő tömegáramot és nyomást.
A projekt elsődleges célja, hogy a turbófeltöltő tribológiai rendszerére ható (csapágyak és tengely) különböző igénybevételek hatására bekövetkező károsodásokat és kopásokat, illetve a különböző üzemállapotokban az alkatrész élettartamát modellezze, vizsgálja.
Egy hidegüzemű tesztpad működtetése további előnnyel is járhat, mint például iskolai kísérletek lebonyolítása, termodinamikai, akusztikai mérések elvégzésére és optimális üzemállapotok meghatározására.
Műszaki specifikáció
- Levegő előkészítő: ROTREX C30 radiál kompresszor
- Meghajtás: villanymotor 29 kW
- Olaj tömegáram: 0,2-10 l/min
- Olaj nyomás: 0,1-15 bar
Vizsgálati lehetőségek:
- Hidegindítás
- Szennyeződött olaj: idegen anyag kerül a csapágyakhoz
- Alacsony viszkozitású olaj
- Elégtelen kenési folyamatok
- Idegen test: homok, por kerül a kompresszor és turbina oldalon
- Tribológiai rendszer hőterhelés
- Magas fordulatszám
Jelenleg futó projekt: