Súrlódásmérő motorfékpad
Súrlódásmérő fékpad
A motorok mechanikai veszteségeinek vizsgálatára használt egyik legelterjedtebb módszer az ún. külső hajtással történő veszteségmérés. Ennél az eljárásnál egy változtatható fordulatszámú villamos motor által kerül megforgatásra a belső égésű motor, a meghajtáshoz szükséges teljesítményből pedig meghatározható a vizsgált motor belső súrlódása. Kezdetben a billenő keretre rögzített villamos motor mérlegkarján ébredő reakcióerő alapján, manapság a meghajtó-tengelyre szerelt nyomatékmérő tárcsa által mért hajtási nyomatékérték felhasználásával kerül megállapításra a súrlódási veszteség. A mérések alatt a valóságos üzemi körülmények közelítése a vizsgált motor kenőolajának és hűtőfolyadékának kondicionálásával biztosítható.
Az ilyen rendszerű fékpadon végzett Strip-down eljárás segítségével az egyes részegységek, illetve segédberendezések teljesítményfelvétele külön-külön is meghatározható: a mérés során a motorról több lépcsőben eltávolításra kerülnek a vizsgálandó alkatrészek, amelyek teljesítményfelvétele a leszerelés előtt, illetve az azután mért értékek különbségéből kerül megállapításra.
Műszaki specifikáció:
- Gyártó: Energotest
- Beszerzés éve: 2011
- Meghajtás: max. teljesítmény 110 kW, max. fordulatszám 6500 1/min
- Nyomatékmérő tárcsa: HBM T12 (100 / 500 Nm)
- Kondicionálás:
- Kenőolaj: max. 120 l/min, 150°C, 10 bar
- Hűtőfolyadék: max. 180 l/min, 110°C, 3 bar
Referenciák:
- Mechanikai veszteségek összehasonlítása új és 100.000 km-t futott motorokon
- Indítás előtti olajozó rendszerrel ellátott belső égésű motoron történő súrlódásmérési kísérletek
- Vezérműláncok kopásával/nyúlásával kapcsolatos mérések
- Bevonatolt hengerfalakkal történő vizsgálatok a súrlódásra gyakorolt hatásuk megállapítására
- Belső égésű motorok súrlódási veszteségeinek vizsgálata különböző motorolajok alkalmazása esetén
Jelenleg futó projekt: