Projekt: Belsőégésű motorok vezérműláncának kopásvizsgálata
Belsőégésű motorok vezérműláncának kopásvizsgálata
Motiváció/cél:
A jelenlegi motorfejlesztési trendek a legtöbb motoralkatrész mellett a vezérműláncok igénybevételét is növelik. A növekvő igénybevétel mellett kihívást jelent az is, hogy a vezérműlánc különösen érzékeny a kenőolaj minőségére. A csökkentett viszkozitású motorolajok, növekvő olajcsere-periódusok és a már Otto-motorokra is jellemző koromképződés miatt a láncok kopása bizonyos körülmények között a megengedettnél nagyobb mértékű lehet.
A lánckopás vizsgálására költséges fékpadi járatásokat illetve radionuklid technológiás (RNT) kopásmérést szokás alkalmazni, de a magas költségek és időszükséglet miatt mindig kompromisszumot kell kötni a mérési program terén.
A költséges motorvizsgálatok kiváltására jelent lehetőséget a láncok, láncszemek vagy láncszegmensek komponens-tesztpadon vagy tribométeren történő vizsgálata. Az ilyen vizsgálati módszerek azonban még újszerűek, vagy nem alkalmazzák őket széles körben, így szükséges a módszerek kifejlesztése és elemzése a valós kopási folyamatokkal való korreláció szempontjából.
Eszközök:
- Plint TE-77 alternáló tribométer
- Egyedi tervezésű láncvizsgáló tesztpad
- Teljes funkciós motorfékpad